«جانگ رو» نام باغداری است که از پایان اکتبر که برداشت محصول سیبش به پایان رسیده مدام مشغول بسته بندی و تحویل سیبها بوده و روزانه دهها کیلو میوه را به دست مشتریان رسانده است.
خانم جانگ که در دهه 1990 در روستای «وانرونگ»، شهر «یونچنگ» در استان «شانشی» واقع در شمال چین به دنیا آمده، میگوید: ما معمولا سیبهای خودمان را از طریق بازارها در روستای وانرونگ به فروش میرساندیم. اما حالا سیبها را در سراسر کشور از طریق «ویچت مومنتس» (پلتفرم اجتماعی در ویچت که به کاربران اجازه اشتراک تصاویر و متن را میدهد) میفروشیم.
این خانم جوان افزود حدود 30 درصد محصول سیبش میتواند از طریق اینترنت به فروش برسد.
شهر یونچنگ لقب «پایگاه تولید سیب طلایی» را به خود اختصاص داده زیرا مزایای جغرافیایی و آب و هوایی دارد. با مساحت کلی کشت 100 هزار هکتاری، تولید سیب سالانه در یونچنگ به چهار میلیارد کیلوگرم میرسد و کاشت سیب به کار اصلی بسیاری از کشاورزان تبدیل شده است.
«فن بوپینگ» مدیر مرکز توسعه صنعتی میوه شهر یونچنگ گفت: ارزش برند «سیب یونچنگ» در سال گذشته میلادی به بیش از 5.6 میلیارد یوان (800.29 میلیون دلار) رسید.
«جیا جینمائو» یک کشاورز محلی حدودا 60 ساله میگوید: در گذشته، این میوه با کیفیت بالا نتوانست سود خوبی روانه جیب باغداران کند. پیدا کردن خریداران کار سختی بود و میزان فروش سیب ما تضمین نمیشد.
وی افزود: شاهد بودم که جوانان بسیاری در سالهای اخیر از شهرهای بزرگ به روستا بازگشتهاند. آنها سیبها را از طریق اینترنت میفروشند و این میوه مستقیما به دست مصرف کنندگان میرسد. این شیوه حقیقتا روش فروش را گسترده کرده به گونهای که من هم علاقه مند شدم تجارت الکترونیک را امتحان کنم.
خانم جانگ با بیان اینکه او در کلاسهای آموزشی تجارت الکترونیک شرکت کرده و در حال آماده سازی یک فروشگاه آنلاین است، گفت: شما باید از یک سو کاشت و برداشت سیب را بلد باشید و از سوی دیگر بدانید چگونه باید آنها را به فروش برسانید. اینترنت میتواند به شما کمک کند کالاهای خوب را با قیمتی خوب به فروش برسانید.
در عین حال، بهبود سیستم لجستیک در مناطق روستایی نیز توسعه تجارت الکترونیک را تقویت کرده است. تا جولای امسال، یک شبکه گسترده لجستیک تمام 1541 روستا در یونچنگ را پوشش داده است.
«گنگ ییچیانگ» استاد دانشکده «اقتصاد و مدیریت» در دانشگاه «شانشی» میگوید: عمومیت یافتن اینترنت و بهبود لجستیک روستایی باعث شده «سیب یونچنگ» در مناطق بیشتر و با قیمتی خوب به فروش برسد و البته به احیای روستایی هم کمک کند.
تغییر در شیوه فروش سیب در یونچنگ در واقع تجلی تغییر در زندگی کشاورزان چینی است. از زمانی که کشور توسعه هماهنگ شده راهبرد احیای روستایی را ارتقاء بخشیده، روستاییان چینی شاهد بهبود درآمد و استانداردهای زندگی خود بودهاند.
آمار دفتر ملی آمار چین نشان میدهد در سال 2021 سرانه در آمد خالص روستاییان در کل کشور در مقایسه با سال گذشته با افزایش 9.7 درصدی به 18 هزار و 931 یوان رسیده که نسبت به سال 2012 افزایش 125.7 درصدی را نشان میدهد.