در آستانه سال نوی چینی، یک کشتی رو-رو که بیش از سه هزار دستگاه خودروی برند «چری» را حمل میکرد، بندر شانگهای را ترک کرد. پس از حدود یک ماه سفر دریایی، این کشتی نهایتا به بازارهای اروپایی رسید. طی تعطیلات عید بهار که به تازگی پایان یافته، «شرکت خودروسازی چری» 24 هزار دستگاه خودرو به 11 کشور در اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای جنوبی صادر کرد.
شرکتهای خودروساز چینی طی سالهای اخیر توسعه بازار خارجی خود را به واسطه طرحی صنعتی با صرفه، نوآوری و راهبردهای توسعه سبز، تسریع بخشیدهاند. پشت این حضور، تشریک مساعی برای گردهم آوری عناصر جهانی پیشرفته قرار دارد و همچنین شجاعت ترویج توسعه برد-برد به تصویر کشیده شده است.
خودروهای چینی به عنوان یک انتخاب مطلوب طی سالهای اخیر در روسیه، رایج و رایجتر شدهاند. فقط طی سال گذشته، 487 فروشگاه جدید خودروهای چینی در روسیه افتتاح شد. این به دلیل علاقه فراوان مصرف کنندگان روس به خودروهای چینی است.
بر اساس دادههای «موسسه ملی جغرافیا و آمار مکزیک»، از ژانویه تا نوامبر 2022، مکزیک در مجموع حدود 652 هزار دستگاه خودروی ساخت چین وارد کرد که معادل حدود 23.5 درصد خودروهای مصرفی این کشور است. به این ترتیب چین به بزرگترین منبع خودروهای وارداتی در مکزیک تبدیل شده و پس از آن آمریکا، برزیل، ژاپن و هند قرار دارد.
طبق دادههای «انجمن خودروسازان چین»، صادرات خودروی چین در سال 2022 به 3.111 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال قبل آن افزایش 54.4 درصدی را نشان میدهد. در این میان صادرات خودروهای انرژی جدید 1.2 برابر شده و به جهشی قابل توجه دست یافته است.
در حال حاضر، توسعه صنعت جهانی خودرو به دلیل تحولات جهانی دستخوش تغییرات بزرگی شده و روند برقی سازی خودروها سرعت یافته است. شرکتهای خودروسازی چین در مواجهه با این تغییرات فعالانه خود را با موج جهانی سازگار ساخته و به مسیر توسعه بینالمللی و سبز پیوستهاند.
برای مثال، شرکت خودورسازی «BYD» اقدام به راه اندازی یک پایگاه کامل تولید و ساخت و شرکتهای پشتیبان مانند مواد خام تولید باتری به منظور حمایت قاطعانه از تولید خودروهای انرژی جدید کرده است.
در عین حال، راهبرد توسعه بینالمللی چین به شرکتهای خودروساز چینی اجازه داده تا با شرکتهای خارجی در زمینههای فناوری، استعداد و بازاریابی ادغام شوند و هم افزایی کنند.
به عنوان مثال شرکت خودروسازی «SAIC Motor»، دو تیم را در شانگهای و لندن برای انجام طراحی مدلهای جهانی بر پایه علاقه مصرف کنندگان خارجی در حوزه قدرت و کارایی خودرو، راه اندازی کرده است.
«یین تونگیوئه» رئیس شرکت خودروسازی چری میگوید جهانی سازی خودروهای چینی فقط به معنای جهانی سازی بازار آن نیست بلکه به معنای جهانی سازی استعدادها، فناوری، زنجیره تامین، فرهنگ و غیره است.
در حال حاضر، اتوبوسهای کاملا برقی شرکت BYD در بیش از 100 شهر اروپایی حضور دارند. «شو یوشینگ» مدیرعامل بخش فروشهای اروپایی این شرکت گفت شرکتهای خودروساز چینی راهحلهای سفر سبز را برای نواحی محلی فراهم کرده و «محصولات انقلابی» ارائه کردهاند.
رئیس شرکت خودروسازی چری نیز گفت که چری همواره به دو اصل در روند جهانی شدن پایبند است: یکی به اشتراک گذاری نتایج همکاری با کشورهای خارجی و شرکای خارجی و به یک شریک مشهور تبدیل شدن؛ دیگری ادغام عمیق با زنجیره صنعت خودروی جهانی و کمک مشترک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشوری که بازار خارجی آن قرار دارد.
«گویدو بیلدوسو» معاون مدیر پژوهش و تحلیل شرکت « Americas of S&P Global Transportation» معتقد است چین نه فقط یک تامین کننده خودرو در بازارهای خارجی است بلکه به توسعه صنعت خودروی محلی تسریع میبخشد که روند آینده نیز خواهد بود.