قطار بازرسی جامع راه آهن سریع السیر که توسط شرکت راه آهن چین طراحی و تولید شده، در خط راه آهن سریع السیر جاکارتا-باندونگ در حال حرکت است.
16 نوامبر 2022، راه آهن سریع السیر جاکارتا-باندونگ، اولین راه آهن سریع السیر در آسیای جنوب شرقی با طول کلی 142 کیلومتر که دو شهر جاکارتا و باندونگ را به هم متصل می کند، مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت. آقای آدی، یکی از سازندگان راه آهن جاکارتا – باندونگ گفت که امیدوار است این راه آهن سریع السیر در اسرع وقت تکمیل شود و برای مردم اندونزی رفاه به ارمغان آورد که سفر سریع تر و راحت تری داشته باشند، و امیدوارم که بتوان راه آهن سریع السیر را به شکل طولانی تر گسترش داد.
یک سال پیش، در ماه دسامبر 2021، در آسیای جنوب شرقی، راه آهن چین-لائوس که مشترکا توسط چین و لائوس ساخته شد، به روی مسافران باز شد. پس از گذشت یک سال، بیش از 8.5 میلیون مسافر از خدمات خوب راه آهن چین-لائوس لذت برده اند.
فیلم 1: مناظر ایستگاه های راه آهن چین-لائوس
راه آهن چین-لائوس مسافت پیموده شده با راه آهن لائوس، کشور کوهستانی مشهور جهان را از 3.5 کیلومتر به 1022 کیلومتر افزایش داده است. از شهر توریستی لوآنگ پرابانگ تا پایتخت وین تیان قبلا 8 ساعت با خودرو طول می کشید، اما اکنون با راه آهن تنها به حدود 2 ساعت زمان نیاز است.
راه آهن رویاها را به واقعیت تبدیل می کند
فیلم 2: وبلاگ نویس تایلندی و خواننده لائوسی
افتتاح راه آهن چین-لائوس به موضوع داغ لائوس و همسایه آن تایلند تبدیل شده است. آهنگ “پرواز در راه آهن چین-لائوس” نوشته و خوانده شده توسط خواننده لائوسی آتیساک راتاناوونگ در تایلند محبوب شده است. وبلاگ نویس تایلندی THAI LAO together این آهنگ را در حساب یوتیوب خود منتشر کرد و این ویدیو نزدیک به 800هزار بازدید داشته است. کاربران شبکه اجتماعی پیام هایی هم نوشته از جمله این که نوشته اند: “با قطار به چین و لائوس برویم”.
راه آهن سبب افزایش حمل و نقل مسافر و بار شده است
راه آهن چین-لائوس در یک سال چقدر بار منتقل می کند؟ 11.2 میلیون تن.
استان چانتابوری تایلند دارای بزرگ ترین بازار دوریان در تایلند است. یک کارخانه فرآوری می تواند بیش از 20000 دوریان را برای بازار چین در یک شب بسته بندی کند. سفر از چانتابوری به مرز تایلند و لائوس و سپس به استان یون نان چین با حمل و نقل سنتی زمینی چقدر طول می کشد؟ 3 تا 6 روز! در حال حاضر، از وین تیان لائوس به یون نان چین، سریع ترین حمل و نقل قطار تنها 30 ساعت طول می کشد. پس از اتصال موفقیت آمیز بین راه آهن چین- تایلند و راه آهن چین- لائوس، هزینه دوریان تایلندی برای بازار چین 60 درصد کاهش می یابد.
ویدئو 3: راه آهن سرنوشت را تغییر داد
راه آهن همچنین سبب تغییر سرنوشت بسیاری از مردم شد. پالی سیپاسرث، کشاورز لائوسی، در ساخت راه آهن چین-لائوس شرکت کرده است. او از کارگری که دمای شن و ماسه را به دقت کنترل می کرد به یک جوشکار تبدیل شده است. او اولین گوشی هوشمند خود را خرید و به یک مرد پولدار و ماهر تبدیل شد.
راه آهن چین-لائوس بیش از 100هزار شغل برای مردم لائوس مانند پالی فراهم آورده است. همین داستان در اندونزی هم اتفاق افتاد. در نزدیکی راه آهن جاکارتا-باندونگ، بستنی های فروخته شده توسط لیندا کورنیاسی، دختر اندونزیایی که مغازه ای کوچک دارد، به یک محصول پرطرفدار تبدیل شده و زندگی کل خانواده اش به طور چشمگیری تغییر کرده است.
از آسیای جنوب شرقی تا آسیا جنوبی، از آسیا تا آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی، از راه آهن سریع السیر جاکارتا- باندونگ، راه آهن چین-لائوس تا قطار چین-اروپا، و جاده ابریشم در آسما(پروازها)، داستان هایی مانند پالی کشاورز لائوسی و کورنیاسی دختر اندونزیایی اتفاق می افتد که به وضوح شاهد این هستیم که ابتکار «کمربند و جاده» از یک پیشنهاد به یک محصول عمومی جهانی برای به هم پیوستن زیربناها و افزایش مبادلات مردمی تبدیل شده است. کالاهای بیشتری از کشورهای مختلف با سرعت وارد بازار چین می شوند و پروژه های همکاری «کمربند و جاده» در زمینه های زیرساخت های حمل ونقل، گردشگری و تجاری، علوم و فناوری، فرهنگ و بهداشت راه اندازی شده است و مردم کشورهای در طول مسیر «کمربند و جاده» از آن ها بهره مند شده اند.