جمعه, شهریور 31, 1402
راوی خبر
تبلیغات
  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • فناوری
  • ویدیو
  • ویژه
  • سایر
No Result
View All Result
راوی خبر
  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • فناوری
  • ویدیو
  • ویژه
  • سایر
No Result
View All Result
راوی خبر
No Result
View All Result
Home اقتصادی

خودروسازی در بیراهه رانت و انحصار

شیدا قهرمانی by شیدا قهرمانی
تیر 25, 1402
in اقتصادی
418 5
0
خودروسازی در بیراهه رانت و انحصار
585
SHARES
3.3k
VIEWS

صنعت خودروسازی را باید آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده دانست که علت اصلی آن، سایه سنگین حضور دولت در این بخش است.

به گزارش راوی خبر به نقل از پول نیوز، میلتون فریدمن اقتصاددان مطرح معاصر گفته است: «اگر مسئولیت یک صحرا را به بخشِ دولتی واگذار کنید، بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید». ظاهر امر در ایران همینطور است که فریدمن گفته است. اقتصاد در دست دولت است، اما برای تکمیل بیش از ۸۰ هزار پروژه نیمه کاره در کشور پول نداریم. برای اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات بین المللی پول نداریم. برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی پول نداریم. برای پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان پول نداریم. برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی پول نداریم. برای نوسازی ساختمان‌های مدارس فرسوده و بازسازی تاسیسات آن‌ها پول نداریم. کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبان و کارگران این بخش‌ها همواره در آستانه بیکاری هستند.

ممکن است علاقه مند باشید

صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه

بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون

راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه

بحران انحصار

از این دست ” پول نداریم “‌ها الی ماشاءالله وجود دارد که همگی ناشی از انحصار اقتصاد در دست دولت و حاکمیت است و هیچ اراده و تمایلی هم برای نجات این اقتصاد از انحصار وجود ندارد. تو گویی جان دولت به این انحصار بسته است و به هیچ قیمتی حاضر نیست دست از سر آن بردارد. روشی که در مملکت ما در باره اقتصاد در پیش گرفته شده، در یک معنای کلی با هیچ یک از روش‌ها و معیار‌های پذیرفته شده و مدل‌های اقتصادی امروزی نمی‌خواند. آنچه که ما در قبال اقتصاد انجام می‌دهیم، جز تحمیل هزینه‌های سنگین، زیانبار و بنیان سوز بر بنیه نحیف این بخش نیست.

بحران مدیریت دولتی در خودروسازی

بر اساس ضرب المثل معروف “مشت نمونه خروار است” صنعت خودروسازی در این دیار را باید آیینه تمام نما و حقیقی یک اقتصاد تنبل، ورشکسته و انحصار زده دانست که علت اصلی آن هم سایه سنگین حضور دولت در این بخش است. مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقیقی کارشناسی اعلام کرده که «اگر ۷۱/ ۵ درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۳۱/ ۱۷ درصد سهام آن در سایپا را هم در نظر نگیریم، بازهم ۱۲/ ۲۱ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶/ ۱۵ درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین ۲۴/ ۲۵ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶۶/ ۳۹ درصد از سهام سایپا تحت نظام سهامداری چرخه‌ای است. همین موضوع باعث می‌شود با وجود آنکه سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌ها محدود است، اما مدیریت آن همچنان در اختیار دولت باشد».

خودروسازی در باتلاق

بدین ترتیب خودروسازی در ایران فرصتی برای رشد و پویایی و شتاب گیری پیدا نخواهد کرد و همچنان در باتلاق طرح‌های هزینه بر و زیانبار گرفتار خواهد بود. به عنوان نمونه باید به هزینه‌های سرسام آور پلتفرم و راه اندازی خط تولید خودرویی به نام سمند اشاره شود که به عنوان خودرو ملی صرف شد. با این حال سمند تنها یک کپی ناقص از کارخانه و برند خودروسازی پژو از آب در آمد و هیچ وقت نه خودرو شد و نه ملی. این در حالی است که کشور‌هایی مثل چین و کره جنوبی توانسته اند با هزینه‌ای به مراتب کمتر از آنچه برای سمند صرف شد کارخانه و برند‌های جدید خودروسازی با محصولات متنوع راه اندازی کنند و با صادرات آن‌ها هم ارزآوری داشته باشند و هم اشتغالزایی کنند.

حیاط خلوت سیاسیون

بحران جدی دیگر، گرفتار شدن اقتصاد در چاله سیاست است و خودروسازی‌ها نیز اکنون به حیاط خلوت تعدادی از سیاسیون تبدیل شده اند. از سوی دیگر خودروسازی دارای یک نیروی عظیم مازاد است که هر دو این موارد هزینه‌های جاری فلج کننده‌ای را به اقتصاد و بودجه مملکت تحمیل کرده و در صورت ادامه این مسیر، به درکات ناکامی و شکست سقوط خواهد کرد.

ضرورت خصوصی سازی واقعی

اگر خصوصی سازی واقعی ـ نه خصولتی سازی ـ در صنعت خودروسازی صورت بگیرد و امکان رقابت بین خودروساز‌های داخلی و خارجی به وجود بیاید، در آن صورت در هزینه‌ها و ساختار آن تحول و چابک سازی صورت خواهد گرفت و بار بسیار سنگینی از هزینه‌های تحمیلی به اقتصاد کشور حذف خواهد شد و‌ای بسا با تولید یک محصول نهایی، استاندارد و کارآمد، به بهبودی اقتصاد و درآمد مملکت هم کمک شود و با آنچه که از این طریق و از طریق صنایع دیگر حاصل می‌شود، ثروت و رفاه لازم برای شهروندان نیز ایجاد خواهد شد. این مهم نیز از طریق خصوصی سازی واقعی صنایع و از جمله صنعت خودروسازی دست می‌دهد، در غیر این صورت همچنان بایستی شاهد از دست رفتن منابع و ذخایر کشور به دست دولت باشیم تا زمانی که این کشور به بیابان تبدیل شود تا جایی که به قول» فریدمن با کمبود و حتی نبود شن مواجه شویم.

 

مسعود یوسفی / روزنامه نگار

Tags: اقتصاد تنبلانحصارخودروسازیدولتمرکز پژوهشهای مجلس
Previous Post

عبور از وابستگی و رسیدن به خودکفایی در گهرزمین

Next Post

اگر تغییر نکنید جایگزین می‌شوید

شیدا قهرمانی

شیدا قهرمانی

Related Posts

صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه
اقتصادی

صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه

by شیدا قهرمانی
شهریور 29, 1402
بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون
اقتصادی

بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون

by شیدا قهرمانی
شهریور 29, 1402
راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه
اقتصادی

راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه

by شیدا قهرمانی
شهریور 29, 1402
اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد
اقتصادی

اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد

by شیدا قهرمانی
شهریور 28, 1402
نگاه محبت آمیز بانک سپه به افراد بی خانه
اقتصادی

نگاه محبت آمیز بانک سپه به افراد بی خانه

by شیدا قهرمانی
شهریور 28, 1402
Next Post
اگر تغییر نکنید جایگزین می‌شوید

اگر تغییر نکنید جایگزین می‌شوید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه شده

کمک فضای سایبری قانون‌محور چین به حکمرانی اینترنت جهانی

فروپاشی بانک «سیلیکون ولی» تناقض‌های داخلی در آمریکا را نمایان ساخت

تیر 25, 1402
نقش لاستیک‌ سایی خودروها در تشدید آلودگی هوا/ معاینه فنی راه مطمئن عیب‌یابی خوروهای آلاینده است

نقش لاستیک‌ سایی خودروها در تشدید آلودگی هوا/ معاینه فنی راه مطمئن عیب‌یابی خوروهای آلاینده است

مرداد 24, 1402

دسته‌ها

  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سایر
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • فناوری
  • ویدیو
  • ویژه

اخبار پرطرفدار

صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه
اقتصادی

صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه

شهریور 29, 1402
بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون
اقتصادی

بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون

شهریور 29, 1402
راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه
اقتصادی

راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه

شهریور 29, 1402
اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد
اقتصادی

اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد

شهریور 28, 1402
نگاه محبت آمیز بانک سپه به افراد بی خانه
اقتصادی

نگاه محبت آمیز بانک سپه به افراد بی خانه

شهریور 28, 1402
منافع ملی در اولویت جهان فولاد سیرجان
اقتصادی

منافع ملی در اولویت جهان فولاد سیرجان

شهریور 28, 1402
راوی خبر

خبرگزاری ما خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند.

دسته بندی ها

  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سایر
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • فناوری
  • ویدیو
  • ویژه

خبرهای اخیر

  • صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه
  • بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون
  • راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه
  • اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد

خبرهای محبوب

  • صعود بیمه تعاون به جایگاه برتر بیمه
  • بهره وری در صدر برنامه‌های بانک توسعه تعاون
  • راه‌اندازی ستاپ” بانک پارسیان و ایجاد تسهیلات آنی بدون حضور در شعبه
  • اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد

No Result
View All Result
  • Home
  • Landing Page
  • Buy JNews
  • Support Forum
  • Pre-sale Question
  • Contact Us

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?