سه‌شنبه, می 24, 2022
  • درباره ما
  • تماس با ما
راوی خبر
تبلیغات
  • خانه
  • بین الملل
  • سبک زندگی
  • کسب و کار
  • سرگرمی
  • ورزش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
راوی خبر
  • خانه
  • بین الملل
  • سبک زندگی
  • کسب و کار
  • سرگرمی
  • ورزش
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
راوی خبر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

نگاهی به کتاب بوف کور پشت گلی به قلم رویا وهمی

سپیده توسط سپیده
جولای 9, 2021
در سبک زندگی
428 5
0
نگاهی به کتاب بوف کور پشت گلی به قلم رویا وهمی

در کتاب “بوف کور پشت گُلی “، داستان ” بوف کور”، بر اساس برداشت مولف، صحنه بندی می شود. مولف اذعان می دارد، مانند سایه ای که “هدایت” توقع دارد، “هر چه را می ‍‍نویسد، با اشتهای هر چه تمام ‌تر ببلعد و مانند سگ گرسنه ای بو بکشد و از دشواری درک “بوف کور” نومید نشود و نترسد و دوباره بیاید و دوباره جستجو کند، تا موفق شود گل تر و تازه را از روی خاشاک بیرون بکشد و از آزمایشِ در انداخته، موفق بیرون آید”، آن روی پشت گُلی “بوف کور” را، از دل و چشم بوف بیرون ‍می کشد. ایشان مانند نقاشی وسواسی و کج سلیقه، روی حقیقی “بوف کور” را پس از هفتاد سال، پیش چشم مخاطب قرار می دهد و به قولش بر پیش بینی “هدایت”، “می خواهد کسی کاغذ پاره های مرا بخواند، می خواهد هفتاد سال سیاه هم نخواند(ص47،بوف کور،نشرهدایت،1383)”، صحه می گذارد. در دیگر کتاب،”رویای وهمی بوف کور،رویایی سه بعدی است(ناشر مولف،چاپ دوم1393)”، تعبیر حقیقی-حرکتی خود را از روایت “بوف کور”، به جزییات به چاپ رسانده است. در کتاب صحنه های “بوف کور پشت گُلی”، همان تعبیر، قاب به قاب در سه قسمت می آید. اشراف واقع گرایانه وی به حدی است که حتی شب های قبل و حتی دوران کودکی “بوف” را، به تصویر می کشد و در قسمت صفر کتاب، بیان می دارد. ایشان، نه تنها درک حقیقی “بوف کور”، روایتی که مانند شعر فارسی تعبیر دوگانه حقیقی و غیر حقیقی دارد را دشوار می ‍داند، همچنین به رشته تحریر در آوردن چنان اثری را تردستی می شمارد. بی دلیل این عبارت را “وهمی” انتخاب نمی ‍کند تا حس و حال “هدایت” را هنگام نوشتن اثر بی نظیرش بیان بدارد “…اما همه ی این کارها برای این که کسی نبیند چه قدر فکر، چه قدر زحمت و تردستی لازم داشت(ص31،همان)!” همچنین بی دلیل این عبارت را انتخاب نمی کند تا حس و حال خود را هنگام فهم روایت بیان بدارد، “من از ته دل خوشحال بودم(ص37،همان)”، زیرا به خیالش، دشواری درک تعبیر حقیقی-حرکتی “بوف کور”، به حد سختی درک فیلمی رمزآمیز، توسط نابینایی است. با این وجود اذغان می دارد، موفق شده است تا “همه این ها را بفهمد” و “بالاخره نقاشی خود را پهلوی نقاشی کوزه بگذارد(ص43،19،همان)”. جالب است بدانیم که او، از مفهوم بیتی که “صادق هدایت” همواره نقل می کرده، نظری محتمل بر رفتن وی، برداشت و بیان می دارد؛ “می رود تا رونق کارخانه (کارِبوف) کم نشود” تا پس از هفتاد سال روی حقیقی-حرکتی بوف، توسط خواننده آشکار شود، نه از زیر زبان کشیدن نویسنده اثر(هدایت) و دهان لقی دیگران.

کتاب صحنه های “بوف کور پشت گُلی”، برای علاقمندانِ مایل به نوشتن نمایشنامه یا فیلمنامه، از روی پشت گُلی رمان “بوف کور”، پیشنهاد می شود و هر گونه نقل قول با ذکر نام مولف، مجاز است.

rooyawahmy@yahoo.com

برچسب ها: بوف کور پشت گُلیرویا وهمی

مرتبط نوشته ها

هفته سلامت با هدف اگاه‌سازی و توانمندسازی تمامی مردم در عرصه سلامت برگزار گردید.
بهداشت و سلامت

هفته سلامت با هدف اگاه‌سازی و توانمندسازی تمامی مردم در عرصه سلامت برگزار گردید.

توسط سپیده
می 17, 2022
گزارش رویداد پردیس سلامت به مناسبت هفته سلامت
بهداشت و سلامت

گزارش رویداد پردیس سلامت به مناسبت هفته سلامت

توسط سپیده
می 11, 2022
4 روش برای لاغری سریع
غذا

4 روش برای لاغری سریع

توسط سپیده
آوریل 7, 2022
رکورد گردشگری در کیش شکسته شد
گردشگری

رکورد گردشگری در کیش شکسته شد

توسط سپیده
آوریل 6, 2022
حلال توریزم برند اصلی مسلمانان جهان
گردشگری

حلال توریزم برند اصلی مسلمانان جهان

توسط سپیده
مارس 7, 2022
نوشته‌ی بعدی
نگاهی به کتاب گنجینه صلح و دوستی

نگاهی به کتاب گنجینه صلح و دوستی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

گفتگو با ستایش رحیمی

برگزیدگان یازدهمین جشنواره مجریان و سخنرانان ایران و جشنواره ملی سعدی معرفی شدند

رشد و ترقی قابل توجهی از خردسالان تا بزرگسالان در یازدهمین جشنواره ملی سعدی بین شرکت کنندگان شاهد بودیم

نشست ردپای نقوش در موزه آبگینه برگزار شد

آخرین ویرایش ها

گفتگو با ستایش رحیمی

برگزیدگان یازدهمین جشنواره مجریان و سخنرانان ایران و جشنواره ملی سعدی معرفی شدند

رشد و ترقی قابل توجهی از خردسالان تا بزرگسالان در یازدهمین جشنواره ملی سعدی بین شرکت کنندگان شاهد بودیم

نشست ردپای نقوش در موزه آبگینه برگزار شد

پرپازدیدهای هفته

افشین مباشر رکورد آمریکایی را زد

رکوردی دیگر توسط سید افشین مباشر

جشنواره ملی سعدی در سه بخش اصلی جشنواره مجریان صحنه ،جشنواره جوان مجریان و جشنواره سخنوری تشکیل یافته است

نشست ردپای نقوش در موزه آبگینه برگزار شد

پیشنهاد سردبیر

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک مابین موسسه آموزش‌عالی زبدگان و شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام

تغییر رویکرد و بهره برداری مسئولین از توان فنی و تجربه نهادهای تخصصی عمومی کشور در حوزه ایمنی ساختمان ها

برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی متاراد از سوم تا ششم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران

گزارش رویداد پردیس سلامت به مناسبت هفته سلامت

تمامی حقوق این پایگاه برای راوی خبر محفوظ می باشد!

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • Home
  • Landing Page
  • Buy JNews
  • Support Forum
  • Pre-sale Question
  • Contact Us

تمامی حقوق این پایگاه برای راوی خبر محفوظ می باشد!

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم